Opning av utstilling Astrid Myklebust, 21.10.2021 Sunnfjord kunstlag
Heime har eg to arbeid laga av Astrid (Myklebust). Eit tekstilarbeid. Og eit grafisk trykk. Grafikk og Tekstil, dei to teknikkane som er sentrale i Astrid sitt kunstnarskap. Her på denne utstillinga er det Astrid som grafikar som vert vist fram.
Astrid hadde ein allsidig kunstutdannelse. Ho studerte i Bergen og Oslo - mellom anna studerte ho ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og ved Statens lærerskole i forming på Notodden. På 50-talet var det tekstilkunst ho fordjupa seg hovudsakleg i, og på 60-talet vart grafikk ein del av hennes kunstuttrykk.
På 60-talet blei Astrid del av kreative og spennande kunstmiljø som har påverka hennes utvikling og kunstnarskap. Ein periode arbeidde ho som assistent for tekstilkunstnaren Synnøve Anker Aurdal. Her kom ho i kontakt med eit grensesprengande vevkunstmiljø der det vart eksperimentert mykje. Som assistent var ho blant anna involvert i å veve teppet som skulle bli utsmykking til Håkonshallen i Bergen.
Ein annan viktig periode for Astrid sin kunstnarpraksis er det året då ho hospiterte på grafikklinja på Bergen kunsthåndverksole frå 1965 – 1966. Bergen hadde på den tida eit aktivt, eksperimenterande og veksande kunstmiljø. Ho hadde Asbjørn Brekke ein anerkjent grafikar som lærar, som ho tydeleg blei inspirert av. Uttrykket var grafisk med vekt på komposisjon og bruk av geometriske former – og det vanlege var bilde i svartkvitt.
På websida til Sogn og Fjordane Kunstmuseum, som har ein god del av Astrid sine tekstile- og grafiske arbeid i samlinga si, les eg - Som mange kvinnelege kunstnarar i sin generasjon arbeidde Myklebust som lærar ved sida av kunstnarskapet. Eksperimentelle tekstilverk i små format «kravde ikkje så mykje plass», og kunne arbeidast med heime, ved sida av ein karriere som lærar.
Det grafiske bilde eg har på veggen er lite (ca. 12 x 10 cm). Trykket har ingen tittel og er i svartkvitt. Teknikken er linosnitt. Bilde er råma inn og signert under bilde - trudde eg. Då eg skulle henge bildet på veggen og bruke krokane som var festa på baksida, oppdaga eg at signaturen då sto vertikal på venstre sida av bildet. Tilfeldig? Neppe. Astrid var open for at bilda hennar kan - og til og med skal - tolkast av den som ser. Kanskje det var akkurat det eg skulle gjere, stoppe opp litt og snu bildet rundt for å sjå det frå alle kantar.
Eg valte å bruke krokane som dei var plassert. Tjukke og tynne kvite linjer kryssar kvarandre på veg oppover. Nokre linjer går innover i bildet og gir dermed inntrykk av djupne. Det er også ei antydning av ei mørkare form bak i bildet. Til venstre er det ei klar, svart smal form i høgdeformat. Linjene er både kontrollerte og ekspressive. Det er ein energisk kraft i bildet. Stemninga minner om ein mørk kveld og kraftig snøvêr.
Ja, bildet er lite i format, men uttrykket i bildet tek sjåaren med til eit stort landskap med mørke ruvande fjellvegger. Landskapet som Astrid hadde rundt seg i Stardalen. Dette var hennes materiale til å uttrykke både det indre og ytre landskapet.
Astrid hadde stor kjærleik for papiret ho brukte, men til tider kunne ho gi det ei røff behandling. Papiret blei bretta og glatta ut att. Gamle trykk blei plisserte og rivne i småbitar. Småbitane blei til kollasj i nye arbeid. Det var òg Astrid som viste korleis eg kunne bruke strykejern når eit trykk hadde fått ein brett der det ikkje skulle vere. Ho var vande å ‘leve’ med papir og var heile tida oppteken av å finne nye mulegheiter og uttrykk.
Astrid Myklebust frå Stardalen i Jølster var ein av dei kunstnarane eg fekk nærast og best kontakt med når eg flytta hit til Sunnfjord på 90-talet. Astrid og eg fann kvarandre i kjærleiken for papir, og i å finne motiv frå naturen og i synet på grafikk som uttrykk.
Viss du er teiknar, malar eller tekstilkunstnar – så ser du kunstverket utvikle seg gradvis til du set den siste streken, tek det siste penselstrøket. Men innan grafikken er det annleis. Du skjer i trykkplata, du kostar ut farge og inn i denne trykkeprosessen sender du eit reint papir. Augneblinken er komen: Du riv av og ser resultatet! Eit særeige spenningsmoment.
Astrid og eg gjennomførte tre grafikkprosjekt i lag. Ein juleverkstad på Eikaasgalleriet. Her fekk både vaksne og barn prøve ut forskjellege grafiske teknikkar. I 2005 hadde vi ei fellesutstilling hos Stranda kunstlag på Sunnmøre. Eg hugsar dagen då vi monterte utstillinga. Plassering av arbeida var prega av dialog og stor respekt for den andre sitt kunstnarskap.
Det tredje prosjektet er kanskje det eg sette spesielt pris på. Det skulle vere ei juleutstilling på kunstnarsenteret som då framleis var på Førdehuset. Temaet for utstillinga var Dekk eit bord, Astrid ringde meg, og føreslo at vi skulle gjere noko i lag. På scooteren min køyrte eg til Stardalen. Ho tok fram gamle trykk og strimlar av tynne ark papir. Etter utprøving kom vi fram til kva kvar av oss skulle ha med til Kunstnarsenteret. Der blei tynne trykk lagt utover bordet, nokre vart lagde opp på eller overlappa andre. Vi leika med det transparente. Til slutt ei glasplate over det heile og lyssetting. Ferdig - trudde eg. Astrid gjekk rundt bordet. Ho tok fram nokre restar av rivne trykk. Ho brette litt, laga papirkrøller og til slutt med bestemt og sikker hand blei nokre papirformer plassert på glasplata. Formene blei ikkje lagt der som pynt, men var prikken over i-en. Astrids kreativitet, og alltid søken etter nye løysingar.
Som nemnt før blei Astrid del av eit spennande kunstmiljø på 50/60-talet. Som assistent for Synnøve Anker Aurdal møtte ho sjølvsagt òg Ludvig Eikaas frå Jølster som var ein eksperimenterande grafikar og var med og utvikla faget. Trykking av eit opplag med like trykk var ikkje det viktige. Kvart trykk blei ei mulegheit til å utvikle, eksperimentering og til å oppdage noko nytt.
Slik jobba også Astrid.
Eit kunstnarskap blir på denne måte ikkje berre dei bilda som heng på veggen. Men utprøvinga, eksperimenteringa og ikkje minst uttestinga av grensene for kva som er muleg – vil påverke grafikkfaget og ikkje minst framtidige kunstnarar.
Dette gjeld heilt klart også kunstnarskapet til Astrid Myklebust.